Vnitřní řád CDZ jihlava
Centrum duševního zdraví poskytuje komplexní zdravotně sociální služby. Cílem CDZ je zajistit komunitní multidisciplinární službu zaměřenou na prevenci hospitalizace nebo její zkrácení a nápomoc k reintegraci osob se závažným duševním onemocněním do běžné komunity. Velká část služeb je klientům poskytována v jejich přirozeném prostředí. CDZ je zřizováno Psychiatrickou nemocnicí Jihlava.
Přijetí do péče
Poskytování psychiatrické péče má svá specifika, z nichž vyplývá, že přítomnost zákonného zástupce může mít významný vliv na chování a prožívání klienta.
Současně může být jeho přítomností ovlivněno právo ostatních klientů na soukromí nebo na poskytování péče na náležité odborné úrovni. S ohledem na výše uvedené nemůže být zákonný zástupce přítomen zejména:
Při posuzování vhodnosti přítomnosti zákonného zástupce je s ohledem na rozumovou a volní vyspělost a aktuální zdravotní stav respektován názor a přání nezletilého klienta.
Lékař, příp. jiný pověřený zdravotnický pracovník, je oprávněn ze závažných důvodů rozhodnout, že přítomnost zákonného zástupce při poskytování zdravotních služeb omezí, případně nepřipustí. O svém rozhodnutí informuje nezletilého i zákonného zástupce. V situacích, kdy s omezením přítomnosti u nezletilého zákonný zástupce nesouhlasí, zaznamená lékař nebo pověřený zdravotnický pracovník důvody svého rozhodnutí do zdravotnické dokumentace příslušného klienta.
Zákonný zástupce má povinnost respektovat pokyny zdravotnického personálu a chovat se tak, aby jeho přítomnost nenarušovala práva ostatních klientů a poskytování zdravotně – sociální péče. Dodržuje epidemiologická opatření v případě, že jsou nařízena.
Pořizování fotografií a videa
Centrum duševního zdraví poskytuje komplexní zdravotně sociální služby. Cílem CDZ je zajistit komunitní multidisciplinární službu zaměřenou na prevenci hospitalizace nebo její zkrácení a nápomoc k reintegraci osob se závažným duševním onemocněním do běžné komunity. Velká část služeb je klientům poskytována v jejich přirozeném prostředí. CDZ je zřizováno Psychiatrickou nemocnicí Jihlava.
Přijetí do péče
- Na CDZ se může obrátit každý, kdo má pocit, že je duševně nemocný nebo má duševně nemocného někoho blízkého – kamaráda, rodinného příslušníka. Pracovníci služby se se zájemcem o službu domluví na osobní schůzce tak, jak to bude pro zájemce nejlepší – je možné se setkat v prostorách CDZ, kdekoli v komunitě či u zájemce doma.
- Pro přijetí do péče je třeba absolvovat vyšetření u psychiatra CDZ, který zhodnotí zdravotní stav zájemce. Podmínkou pro vstup do CDZ je současná přítomnost závažné duševní poruchy a problémů v sociálním fungování, tzn., že klient potřebuje čerpat jak zdravotní, tak sociální část služby CDZ.
- Pokud psychiatr vyhodnotí, že zájemce nemůže být přijat do péče CDZ, nejčastěji pro nesplnění podmínky závažné duševní poruchy, pracovníci CDZ mu doporučí vhodnou službu v regionu podle jeho potřeb.
- Zájemce je přijímán do péče a stává se klientem CDZ na základě svého souhlasu, který stvrzuje po navázání kontaktu i Smlouvou o poskytování sociální služby.
- Přijetí a léčení bez souhlasu je možné pouze za podmínek stanovených zákonem, např. pokud má klient uloženou ochrannou ambulantní léčbu, nebo je omezen ve svéprávnosti v oblasti rozhodování o zdravotním stavu, příp. o sociálních službách. Ale i v těchto případech bude služba pracovat s klientem na základě jeho požadavků a potřeb, podle pravidel sdíleného rozhodování, kterého se bude klient účastnit.
- Léčba je založena na vědeckých důkazech, míří na úzdravu s cílem dosáhnout stabilizace duševního stavu či alespoň jeho zlepšení na nejvyšší možnou úroveň. Léčba je poskytována lékaři, psychology a psychiatrickými sestrami. Má-li klient současně problém se závislostí, pak CDZ řeší i tuto problematiku, avšak pouze v případě duální diagnózy u závažně duševně nemocného člověka, nikoliv pokud je závislost přítomna samostatně. Léčba je koordinována i s ostatními lékaři tak, aby se klient cítil co nejlépe po stránce duševní i tělesné.
- Součástí komplexní péče v CDZ je sociální rehabilitace poskytovaná sociálními nebo zdravotně-sociálními pracovníky a peer konzultanty. Péče spočívá v každodenní podpoře a vedení, v pomoci v běžném životě (např. nácviky vaření, hospodaření). Péče je orientovaná na zotavení; klienti jsou podporováni v práci, jejím hledání a v bydlení tak, aby dosáhli co největší samostatnosti a celkové pohody.
- Krizová intervence – pracovníci služby jsou schopni v pracovní době poskytnout intervenci u klienta doma, na tyto stavy bude vypracován Krizový plán. Na místě spolupracujeme i s rodinou. Cílem této péče je podpořit klienta v krizi a předcházet hospitalizacím. Psychiatrická sestra na místě bude vyhodnocovat rizika a zajištění bezpečnosti klienta i jeho okolí. Bude-li třeba, bude koordinovat ve spolupráci se záchranným systémem transport klienta do nemocnice, pokud to pro něj bude příjemné a bude se cítit bezpečněji.
- U klientů s ochranným léčením ambulantním budeme doporučovat a realizovat zdravotní péči ze soudního příkazu, i u takových klientů budeme respektovat jejich přání a potřeby.
- Budeme pravidelně hodnotit účinek léčby a následně ve spolupráci s klientem i jeho plány.
- Klient může požádat o převzetí hotových finančních prostředků do úschovy poskytovatele, zejména z důvodu potřeby klienta plánovat své finanční výdaje a naučit se hospodařit s penězi. Požádat může při nástupu nebo také v průběhu poskytování služby.
- Pokud se klient rozhodne k úschově finančních prostředků, sociální pracovník je převezme a bezpečně je uloží. Klient obdrží jako potvrzení příjmový doklad a o uložení je proveden zápis do dokumentace klienta. Při výdeji peněz je klientovi vydán výdajový doklad a je proveden také zápis do dokumentace. Příjmy a výdaje klienta jsou zaznamenávány do tabulky Přehledový list.
- Respektování soukromí ostatních klientů a dodržování klidu v prostorách CDZ je nezbytnou součástí dobrých vztahů a pomáhá léčebnému procesu.
- Pořádek kolem sebe ve svých věcech si každý klient provádí a udržuje sám, případně dle pokynů pracovníků CDZ. Vnášení nevhodných obsahů do prostor CDZ (hygienicky závadné věci apod.)
,je zakázáno. Pracovníci CDZ jsou oprávněni provádět kontrolu dodržování tohoto opatření. - Kouření je dovoleno jen mimo vnitřní prostory CDZ.
- Během doby čerpání péče je zakázáno požívat alkohol a omamné návykové látky či být pod jejich vlivem, i tyto vnášet do CDZ. Nerespektování tohoto zákazu je porušením léčebného režimu, opakované a závažné porušení může být vyhodnoceno jako ohrožující pro ostatní klienty a být důvodem k ukončení péče.
- K majetku CDZ je třeba chovat se ohleduplně, poruchu či poškození vybavení je třeba nahlásit vedoucímu CDZ bez zbytečného odkladu. Toto opatření se týká i předmětů (např. fototerapeutické brýle), které jsou klientům zapůjčeny domů na základě Smlouvy o výpůjčce.
- Poskytovatel i klient odpovídají za způsobené škody dle obecných pravidel občanského zákoníku. Klient, který úmyslně poškodí nebo zničí vybavení organizace, uhradí vzniklou škodu či zajistí náhradu poškozené věci v rozsahu a za podmínek stanovených občanským zákoníkem.
- Do CDZ je zakázán vstup se zbraní či jakýmikoliv nebezpečnými předměty.
- V prostorách CDZ je zajištěna dostupnost internetu prostřednictvím wifi sítě k vyřízení nutných osobních záležitostí.
- Následující úprava vychází ze zákona a z Metodického pokynu Ministerstva zdravotnictví k přítomnosti zákonných zástupců a osob blízkých u dětí při poskytování zdravotních služeb.
- je to v souladu s tímto vnitřním řádem CDZ,
- nenaruší přítomnost těchto osob poskytování zdravotních služeb a nezasahuje přítomnost těchto osob nepřiměřeně do práv jiných klientů,
- to umožňuje vybavení zdravotnického zařízení a výkon takového práva není vyloučen nebo omezen zákonem o zdravotních službách, jiným právním předpisem nebo soudním či správním rozhodnutím.
Poskytování psychiatrické péče má svá specifika, z nichž vyplývá, že přítomnost zákonného zástupce může mít významný vliv na chování a prožívání klienta.
Současně může být jeho přítomností ovlivněno právo ostatních klientů na soukromí nebo na poskytování péče na náležité odborné úrovni. S ohledem na výše uvedené nemůže být zákonný zástupce přítomen zejména:
- na skupinových terapeutických aktivitách,
- pokud se projevuje agresivně či násilně nebo jeví známky intoxikace či infekčního onemocnění,
- v případě podezření, že je nezletilý zákonným zástupcem zneužíván nebo týrán, popřípadě, že je touto osobou ohrožován jeho zdravý vývoj.
Při posuzování vhodnosti přítomnosti zákonného zástupce je s ohledem na rozumovou a volní vyspělost a aktuální zdravotní stav respektován názor a přání nezletilého klienta.
Lékař, příp. jiný pověřený zdravotnický pracovník, je oprávněn ze závažných důvodů rozhodnout, že přítomnost zákonného zástupce při poskytování zdravotních služeb omezí, případně nepřipustí. O svém rozhodnutí informuje nezletilého i zákonného zástupce. V situacích, kdy s omezením přítomnosti u nezletilého zákonný zástupce nesouhlasí, zaznamená lékař nebo pověřený zdravotnický pracovník důvody svého rozhodnutí do zdravotnické dokumentace příslušného klienta.
Zákonný zástupce má povinnost respektovat pokyny zdravotnického personálu a chovat se tak, aby jeho přítomnost nenarušovala práva ostatních klientů a poskytování zdravotně – sociální péče. Dodržuje epidemiologická opatření v případě, že jsou nařízena.
Pořizování fotografií a videa
- V prostorách CDZ je zakázáno fotografování a natáčení bez výslovného souhlasu přítomných osob.
- Lékař je povinen poučit vhodným způsobem klienta, popř. členy jeho rodiny o povaze onemocnění a o potřebných výkonech tak, aby se mohli stát aktivními spolupracovníky při poskytování léčebné péče. Klient má právo na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve zdravotnické dokumentaci o jeho osobě, ne o osobách jiných. Za osoby mladší 18 let nebo omezené ve svéprávnosti mají právo na informace jejich zákonní zástupci.
- Informace o zdravotním stavu klientů podává ošetřující lékař pouze osobám, které klient určí. Informace poskytuje v pracovní době, zpravidla osobně, telefonicky pouze po identifikaci protistrany smluveným heslem, nebo pokud si je jist totožností volajícího. Při podávání informací jsou respektovány zásady povinné mlčenlivosti, stanovené zákonem.
- Pokud klient projevil podle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách tzv. dříve vyslovené přání (souhlas či nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb pro případ, že nebude schopen takový úkon později učinit), bude respektováno za předpokladu, že jej klient nebo osoby jemu blízké dodaly v písemné formě s úředně ověřeným podpisem. Dříve vyslovené přání může být učiněno i při přijetí do CDZ nebo v průběhu péče. Podrobné informace jsou uvedeny v samostatném dokumentu Dříve vyslovené přání umístěném na nástěnce CDZ a na webových stránkách PNJ.
- Parkování motorových vozidel klientů u CDZ nezajišťujeme, je možné na přilehlých veřejných parkovištích.
- Klientova spokojenost je společným zájmem zaměstnanců CDZ; ošetřující personál je připraven vyjít vstříc a učinit dostupná opatření ke zpříjemnění průběhu péče v CDZ i k odstranění případných nedostatků. Mnohé připomínky či nespokojenost často vznikají nedorozuměním či chybným pochopením situace a lze je vyřešit bezprostředním společným jednáním.
- Případná přání, podněty a stížnosti může klient sdělit svému klíčovému pracovníkovi, ošetřujícímu lékaři, či vedoucímu CDZ. Písemné připomínky nebo stížnosti lze vhodit do označené schránky, která se nachází v prostoru průchodu v přízemí za vnějšími dveřmi CDZ. Schránky jsou pravidelně vybírány a podněty řešeny.
- Vyřizováním stížností a podnětů, které nejsou vyřešeny přímo v CDZ, je pověřen Tým nemocničního ombudsmana. Pracuje ve složení manažer/ka kvality, právník a osoba se zkušeností s duševním onemocněním a/nebo hospitalizací na psychiatrii.
- Stížnost proti postupu CDZ při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami může podat klient, zákonný zástupce klienta, osoba blízká v případě, že klient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav, event. osoba zmocněná klientem.
- Podrobné informace o postupu pro podání stížnosti jsou uvedeny v samostatném dokumentu Vyřizování stížností umístěném na nástěnce CDZ a na webových stránkách PNJ.